huvudpost

Kursen ”Säkerhet och trygghet i praktiken”

Bild tagen under en stadsvandring i Hammarby sjöstad den 16 april tillsammans med Selene Samuelsson Hedlund som engagerar sig i trygghetsarbetet i området.

Kursen ”Säkerhet och trygghet i praktiken” är i full gång! Kursen inkluderar fältarbete i stadsmiljön, teoretiska lektioner inom situationsbaserad brottsprevention och övningar som fokuserar på att arbeta med statistik, göra kartläggningar och trygghetsenkäter. Deltagarna i kursen består huvudsakligen av studenter från KTH, men det finns även studenter från and lärosäten, samt praktiker. Under den kommande vecka planerar vi att göra ett spännande studiebesök hos Österåkers kommun för att träffa deras trygghetssamordnare.  Där kommer de att dela med sig av kommunens framgångsrika arbete med trygghet och säkerhet, vilket förhoppningsvis kommer att inspirera våra studenter.

De har även påbörjat sina projektarbeten i kursen, där de får identifiera och utforska olika problem. Genom att tillämpa de teorier och metoder som de lärt sig i kursen kommer de att genomföra analyser och kritiska reflektioner för att sedan presentera förslag på förbättringsåtgärder. Några idéer innefattar bland annat fallstudier av särskilt problematiska områden, kvinnors upplevelser i det offentliga rummet, eller hur bostadsrättsföreningar bättre kan arbeta brottsförebyggande. Mer information om kursen finns här.

Vi ser fram emot att läsa spännande rapporter och lyssna på intressanta presentationer när projekten går i mål!